Hoge resolutie drone luchtfotografie aanleg Woestijnebrug Aalter

Woestijnebrug in Aalter is staaltje van technisch vernuft.

Onze Skyshoots drone fotograaf maakte de hoge resolutie luchtbeelden van de bouw van de Woestijnebrug te Aalter voor Jan de Nul.

Langs het kanaal Gent-Oostende in Aalter heeft De Vlaamse Waterweg nv een nieuw bedrijventerrein aangelegd voor watergebonden bedrijven. Om het gebied beter te ontsluiten, en om zwaar verkeer uit het nabijgelegen dorpscentrum van Aalter-Brug te houden, bouwt de waterwegbeheerder een brug over het kanaal. Bij het ontwerp stond esthetiek voorop. Daarom koos De Vlaamse nv voor een betonnen kokerbrug. Tegelijk mag het drukke scheepvaartverkeer op het kanaal Gent-Oostende op geen enkel moment onderbroken worden. “Vandaar plaatsen we de brug met een schuifmethode”, vertelt Luc Van Rossem, projectleider bij Jan De Nul.

Grond, Weg, Waterbouw - Woestijnebrug in Aalter is staaltje van technisch vernuft: "Om het nieuwe bedrijventerrein Woestijne in Aalter beter te ontsluiten, bouwt waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv een nieuwe brug over het kanaal Gent-Oostende. De kokerbrug wordt geplaatst met een schuifmethode die uitzonderlijk is voor betonnen bruggen. Een kolfje naar de hand van Jan De Nul."

Bekijk hier onze portfolio drone luchtfoto's van infrastructuurwerken.

Met de aanleg van een nieuwe brug over het kanaal Gent-Oostende maakt waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv werk van de ontsluiting van het nieuwe, watergebonden bedrijventerrein Woestijne in Aalter. Het wegverkeer van dit bedrijventerrein kan in de toekomst over de brug via het bedrijventerrein Lakeland naar de Knokkeweg (N44). Op die manier wordt het zwaardere verkeer veilig afgescheiden van de lokale verkeersstroom. Vlaanderen investeert 7 miljoen euro in het project (waarvan 70% gesubsidieerd wordt door het Agentschap Innoveren en Ondernemen).

Traag spektakel van technisch vernuft 
De Woestijnebrug is een hyperstatische betonnen kokerbrug. Ze is gekromd in de lengterichting. Om deze kromme te bekomen, wordt gewerkt met een bijzondere schuifmethode: het beton wordt segment per segment en ter plekke in een veldfabriek gegoten en dan samen met de eerder gebouwde segmenten over de pijlers vooruitgeschoven. Zo groeit de brug langzaam maar zeker van oever naar oever. Het grootste voordeel van deze techniek is dat er tijdens de werken geen hinder is voor de schepen op het kanaal.  Intussen is de derde schuiffase achter de rug en heeft de brug de overkant van het kanaal bereikt. In de loop van dit jaar volgen nog twee schuiffases. Daarna worden de brug zelf en de omgeving verder afgewerkt. Zonder onvoorziene omstandigheden kan de brug midden 2019 in gebruik genomen worden.
Watergebonden troeven 
De brug wordt een van de talrijke voordelen van Woestijne. Dit nieuwe bedrijventerrein van ongeveer 35 hectare ligt aan het kanaal Gent-Oostende en is dus uitermate geschikt om watergebonden activiteiten aan te trekken. Het terrein is strategisch uitstekend gelegen dankzij de rechtstreekse verbinding met het Seine-Scheldetraject.

Bedrijvigheid
De eerste bedrijven hebben zich intussen al op Woestijne gevestigd. Er zijn ook gesprekken in een vergevorderd stadium lopende met een aantal andere bedrijven.
Op het terrein is ook plaats voor bedrijven die hun goederen willen aan- of afvoeren via het te realiseren Regionaal Overslagcentrum. Ook voor niet-watergebonden bedrijven is er ruimte voorzien. Het bedrijventerrein ligt immers niet alleen aan het water, maar bevindt zich ook op amper 5 km van de E40. De bereikbaarheid is dus optimaal. En dan zijn er nog de omliggende bedrijvenzones: hun nabijheid biedt uitzicht op vruchtbare kruisbestuivingen.

Meer nieuws

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×